zaterdag 3 januari 2015









Het tijdelijke interieur dat ik voor de keuring erin had gezet heb ik weer verwijderd. De belastingdienst neemt zoveel tijd om een beslissing te nemen dat dit een camper is, dat ik niet langer wilde wachten om verder te bouwen. Er is een kleine kans dat zij de camper zelf nog willen aanschouwen, maar half januari is hun 8 weken beslissingstijd om en hoop ik gewoon een envelop in de bus te krijgen met de gewenste mededeling over het kwarttarief.

Ik ben begonnen met het vaste deel van de bedbank. Die wordt 2 meter lang en 80 cm breed. Daar is dan later middels ombouw een 1.40 meter breed bed van te maken. Ik werk met 9 mm dik berkentriplex met een laagje grondverf. Het voelt niet heel sterk aan maar wel licht en ik hoop door de constructie voldoende stijfheid te krijgen. Voor bevestiging aan de vloer, wand en onderling, gebruik ik aluminium hoekprofielen van 2x2 cm. Daar wordt eerst alleen maar aan geschroefd, later ook gekit.



Ik kwam er al snel achter dat ik niet zomaar door kan bouwen met tussenschotten, want er komt van alles in en door de bank waardoor er doorvoergaten en dergelijke moeten komen.

Om te beginnen was daar achter het rechter achterwiel een kluwe stroomdraden. Ik had bij de sloop alles netjes losgehaald en gemarkeerd en weer op de nieuwe verlichting aangesloten. Dan kom je ook veel loze stekkers en aftakkingen tegen. 


Aanvankelijk wilde ik er niet aan komen en gewoon een plank erover, klaar. Maar heb toch besloten de hele bende uit te zoeken en alleen over te houden wat noodzakelijk is en dat ook in te korten. Als ik later ooit storing krijg dan is alles veel overzichtelijker.

Eerst maar eens alle omhulsels en tape eraf gehaald en toen draadje voor draadje oorsprong en doel uitgezocht. Toen alles verkort, gesoldeerd en met krimpkous weer geseald. En dat ziet er nu zo uit. Simpel en overzichtelijk.






En dit hield ik over. Dat ruimt dus aardig op. Ben er wel een hele dag zoet mee geweest.







Het is inmiddels zo koud geworden dat ik aan de buitenkant niet meer kan kitten. Ik moet dus wel binnen werken. Een straalkacheltje heb ik niet, maar een haarföhn die ik nog had liggen is eigenlijk ook een ministraalkacheltje. En het ding werkt goed! Na een kwartiertje moet ie uit, anders is het gewoon te warm binnen. Dan blijkt ook dat de sandwichpanelen hun isolerende werk heel goed doen. 

Het is ook een goed moment om de standkachel die ik al had terug te plaatsen. Het is een Eberspärcher die op diesel loopt, gewoon uit de hoofdtank. Een ventilator blaast lucht langs een mini-verbrandingskamertje, werkt geweldig, zo'n dieselföhn. Die komt net als vroeger in de bedbank tegen de zijwand, maar wel veel meer naar achteren geplaatst. Ik heb lang nagedacht over de uiteindelijk plek. Vóór het wiel kon niet meer, daar is nu de accuplek. Op de wielkast is uitgesloten, omdat de standkachel aan de onderkant een in- en uitlaat voor verbrandingslucht heeft. Het wordt dus achter de wielkast. Daar zit ook al de vulpijp voor de achtertank, dus daarvoor moet de kachel iets hoger geplaatst worden, om ruimte te hebben voor de luchtpijpen. 
Maar er was nog een goede reden om hem iets hoger te plaatsen. De kachel is ontworpen om gemonteerd te worden op de dunne stalen bodem van een auto. Je sluit dan de in- en uitlaat, die door de bodem heen steken, onder de auto aan. Door de 5 cm dikke bodem die ik nu heb in het campergedeelte, kan ik de kachel nu niet meer zo op de vloer monteren. De hete uitlaat kan niet zomaar door het hout, piepschuim en PVC gevoerd worden. Dat is vragen om problemen. 

Als oplossing heb ik voor de uitlaat een extra ruime gat in de vloer gemaakt, waar een pijpje van RVS doorheen steekt. Ik heb lang gezocht of ik een geschikt stukje pijp had en uiteindelijk vond ik op zolder een afgedankt peper- en zoutstelletje, gemaakt van RVS met precies de goede diameter. Dus binnenwerk eruit gesloopt en op maat gezaagd met twee extra flenzen om hem te bevestigen.



Na het boren van de gaten in de vloer kon het pijpje erin gestoken en bevestigd worden. De uitlaatpijp past hier ruim door en ik ga er van uit dat dit voldoende bescherming biedt tegen de hitte. En hitte was ie al gewend in zijn vorige leven als pepermolen.



Toen ben ik de verhoging voor de kachel gaan maken. De originele bouten eruit gedraaid en langere stukken draadeind erin, geborgd met moeren. Plankje van multiplex voor montage op de vloer.



Verder nog drie lagen rubbermat gesneden, voor trillingsdemping en één voor het uitvakken vanwege het dikke aluminium hoekprofiel dat daar zit.




Nog even een foto dat ie op zijn plek staat. Hij moet alleen nog wel worden aangesloten. Luchtpijpen, elektrisch en diesel.


Tussendoor ook bezig geweest met het 'geheime' vloerluik naar de ondergrondse bergruimte. Ik wilde een goede sluiting door middel van een aluminium strip. Om de vloer vlak te houden voor latere vloerbedekking heb ik rondom een strook in het luik gefreesd, waar het aluminium in valt. In plaats van scharnieren heb ik een stuk rubber genomen en ook deze strook verzonken verlijmd. 





De hoeken van het luik mooi in verstek.




Nu kon ik gaan bepalen waar de tussenschotten komen in de bedbank. Die zorgen voor een verdeling van de bergruimte maar ook stijfheid van de constructie en ondersteuning van de deksels, waar op gezeten en gelegen gaat worden. Ook het zijstuk is nu gemonteerd. Dit wordt de hoekbank en het permanente deel van van het bed. Het vloerluik zit ook op zijn plek.




Verder heb ik het tweede raam gemaakt, een kopie van het achterraam en deze komt in de zijwand bestuurderskant. Het idee is om op de bank gezeten een panoramisch uitzicht te hebben. Ik wacht op hogere temperaturen voor de montage ivm de kit. Hoe ik dit raam heb gemaakt kun je lezen in blog 10 van februari 2014 of zoek het op  http://lcbouw.blogspot.nl/







2013: Zuid-Afrika




Laatste rit door de prachtige Cederberge.




Standplaats Stellenbosch bij goede vriend Marius. Hier is de enorme deuk te zien onder achter de deur.




Cruiser in zeecontainer geplaatst en vast gestrapt, klaar voor verscheping naar Nederland.




Daar gaat ie, op naar huis.

Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs



Geen opmerkingen:

Een reactie posten