woensdag 27 november 2013







Vandaag begonnen met het strippen van de cruiser, alles verwijderen wat niet met de slijpschijf hoeft. Na het ontdoen van electrakabels gaan de achterdeuren met scharnieren en al los. Interieur-bekledingspanelen, die ik 12 jaar geleden met veel geduld precies op maat heb gemaakt, vliegen door het open gat naar buiten. De enige zijruit die het achtergedeelte heeft, wilde ik er heel uit hebben, misschien kan ik die nog gebruiken. Ik had wel eens gehoord dat je een voorruit met twee voeten zo door het rubber naar buiten drukt. na het rubber wat los te hebben gestoken met een plamuurmes en vervolgens wat zeepsop tussen ruit en rubber te hebben gedaan, probeer ik het. Buiten wat schuimrubber neergelegd, voor als hij er ineens uitvalt, maar boven verwachting komt hij heel beheerst stukje bij beetje door het rubber naar buiten en kan ik hem er verder van buiten af uit trekken. Mooi gelukt.

Samen met het reservewiel (35 kg) dat op de achterdeur zat alles met elkaar toch weer 115 kilo gestript. Ik had vorige week het interieur er al uit gesloopt en dat kwam al op bijna 400 kilo. Te veel zwaar multiplex gebruikt, een stalen kluis van 40 liter inhoud (voor al mijn fotospullen en laptop), veel gereedschap, hi-lift jack, keuken plus spullen enz, enz. Ik ga bij de nieuwbouw meer op gewicht letten.



Ben nog langs geweest bij een camperbouwer in de buurt om wat ideeën door te nemen wat de constructie betreft. Hij bouwt oude legerambulances om tot luxe campers. Ook bouwt hij grote camperunits voor achter op een vrachtwagen. Een vakman, die zelf net terug is uit Marokko na twee maanden toeren met zijn 4x4-truck. Bij hem zal ik ook hem meeste materiaal gaan kopen.

Om de constructie sterk te maken, daar waar de originele carrosserie overgaat in de camperwanden, wil ik aan haaks op de doorgeslepen kanten een strook staal lassen, waaraan ik een poort van massief multiplex kan lijmen/schroeven. Hieronder een foto van een doorgezaagde HZJ die ik van internet heb geplukt.


Zo ziet de mijne er dus binnenkort ook uit.



De opgelaste stalen strook hier in rood. 



Daarop bevestigd een poort van dubbel multiplex, 36 mm dik.



Ook de vloer wordt van 36 mm multiplex. 

De stalen boog moet in eerste instantie weer verband brengen in de doorgezaagde carrosserie en dan ook genoeg "beef" geven voor de overgang naar de unit. Voor zowel de poort als de bodem kies ik voor betonplex, de zeer duurzame en watervaste variant van multiplex. Dat je dat materiaal ook veel als bodem in aanhangwagens ziet geeft vertrouwen. Hoe de plaat op het chassis wordt bevestigd bekijk ik als ik klaar ben met de slijptol. Hoewel zulk dik multiplex natuurlijk weer zwaar zal zijn, wil ik deze twee delen zo sterk mogelijk hebben. Ze vormen de basis. 




2002: IJsland 


Even naar de carwash.



Een van de vele doorwadingen.

Veel meer foto's op www.imaginature.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten