maandag 2 februari 2015








De langverwachte brief van de belastingdienst op de mat gevallen. 




Ze hebben mij eindelijk  dan toch het kwarttarief toegekend. En dat is fijn want dat scheelt wel zo'n 1800 euro per jaar aan wegenbelasting. Daar kan een mens veel leukere dingen van doen. Zoals verder bouwen aan je droomcruiser. 

Ik had zin om aan het keukenblok te beginnen. Aanvankelijk dacht ik om een bestaande gasplaat te kopen en in te bouwen in het aanrechtblad. Op diverse sites was er aanbod genoeg, dus ik dacht dat er zeker wat bij moest zitten voor mij. Maar ik kwam er toch achter dat dat niet het geval was. Dat zat hem in een paar dingen. Mijn referentie was het kookstelletje dat ik al die tijd heb gebruikt in Afrika: De klassieke CampingGaz Lagon. Zoals te zien is, hij is goed gebruikt al die jaren. 



Ten eerste heb je twee grote pitten van 2200 watt per stuk en die pitten staan 25 cm uit elkaar. Dat is beide belangrijk, want dan hoef je niet een eeuwigheid te wachten tot iets kookt en kun je grote pannen gebruiken. En dat doe ik graag want dan kun je voor 2 of meer dagen koken. Een beetje koekepan heeft al een doorsnee van 28 cm. Die komt over de helft van de afstand naar de andere pit.
Bij de aangeboden inbouwstelletjes hadden de pitten bijna allemaal een kortere afstand tot elkaar en de meeste hadden een capaciteit van 1500 watt, een derde minder dus. Alleen enkele luxere versies waren beter maar dan betaal je 3 a 400 euro voor een gasstel. Dat vind ik veel te duur. Dus moest de creativiteit maar weer eens aangesproken worden. Het CampingGaz stelletje bestaat alleen uit de pitten, leidingen, twee draaiknoppen en het gestanste blauwe plaatwerk. Als ik dat laatste nou vervang door een op maat gemaakte RVS plaat en alles overzet. Als dat lukt heb ik alles wat ik wil. Mijn oude stelletje in een nieuwe maatjas en nog betaalbaar ook. 
Soms zit het mee, want mijn metaalboer heeft maar één plaatje RVS liggen en dat heeft precies de maat die ik wil. Hij boort er twee 50mm gaten in voor de pitten en twee kleintje gaatjes voor de draaiknoppen en zet de plaat twee keer om, zodat er ook een voorkant aan zit. De omzet achter is alleen voor de stevigheid. Ik moest de gaten nog iets uitvijlen om de pitten er in te kunnen doen. Op de foto zit de achterste pit al op zijn plaats. De RVS plaat zit hier nog in zijn beschermfolie. 



Het front van de nieuwe plaat is verder van de pitten dan origineel en dus moeten de stangetjes voor de draaiknoppen verlengd worden. Ik heb het frontje uit de oude gasplaat geslepen en deze aan de onderkant van de nieuwe plaat gekit. Zo heb ik het oude bevestigingspunt ook nog.


Je ziet hier ook de draaiknop met een verlengstangetje en een stukje strak zittend rubberslang Deze schuif ik dan op het originele knopstangetje. Misschien maak ik zelf ooit nog nieuwe draaiknoppen van aluminium.
Het aanrecht is bekleed met marmoleum. Van mijn broer kreeg ik een reststuk van deze vloerbedekking, die het ook heel goed doet als toplaag van werkbladen. Omdat het marmoleum dikker is dan de RVS plaat van het gasstel en ik toch een vlakke overgang wil tussen de twee materialen, heb ik strookjes van 1mm plaatstaal gemaakt om wat extra hoogte te krijgen. Het gasstel past zo heel precies in het aanrecht.




Ik had grote moeite om een goede spoelbak te vinden. Net als het kookstel was er keuze genoeg maar de meeste voldeden niet aan mijn wensen. Voor mij was de juiste diameter belangrijk. Het aanrecht laat maar een diameter toe van rond de 30 cm en dat is wat je ook wel nodig hebt wil de eerder genoemde koekepan van 28 cm doorsnee kunnen afwassen. De meeste waren te groot of te klein. Uiteindelijk vond ik wat ik zocht bij een zaak voor bootbenodigdheden in Friesland. Niet goedkoop, maar soms kan het niet anders. Maar deze is ook nog extra diep, 18 cm. Dan kun je ook een wasje er in doen. 
De wasbak had wel een nadeel, een extra randje wat mij een beetje in de weg zat bij het inbouwen. 



Het randje is mooi als je de wasbak opbouwt, maar ik wil hem inbouwen. Geen opstaande rand als je water van het aanrecht in de bak wil schuiven. Dat randje moest er dus af, geen lekker werkje. De haakse slijper viel al snel af als werktuig. Veel te riskant. De slijpmachine leek me beter. Het nam veel tijd want RVS is hard, maar het ging mooi gecontroleerd. Toen het randje er af was kon ik verder met het aanrechtblad in te frezen. Eerst een ronde geul ter diepte van de opstaande rand en vervolgens het gat zelf. 










De spoelbak paste nu prima en na het inkitten kon ik hem afkitten. Toen kon ik me niet meer inhouden om de beschermfolie van het gasstel te trekken. Ik was niet teleurgesteld. Het begint nu echt op een keukentje te lijken. Het rooster is nog de oude van het CampingGaz stelletje. Wordt nog vervangen.





Tien jaar geleden was ik al een paar keer in Leek geweest voor spullen, maar de dealer voor campermateriaal daar is uitgegroeid tot een grote winkel met enorm assortiment. Gelijk daar een kraan gescoord. Ik ga daar zeker nog meer spullen vinden voor mijn ombouw. Ik heb gekozen voor een zwarte kit als accentlijntje tussen het gevlamde marmoleum en de RVS bak en gasstel.

Ik heb ook definitief de standkachel aangesloten aan de stroomvoorziening en na een valse start loopt hij. Een hele opluchting, het ding had al twee jaar niet gelopen, heeft nu een langere aanvoerslang voor de diesel en ik was niet 100 % zeker van de juiste aansluiting. Ik had de snoeren naar het pompje dat onder de auto zit gemonteerd niet gemarkeerd bij het loshalen een jaar geleden. Is dus goed gekomen.
Een spaanse vriend van me die professioneel 4WD-campers bouwt waarschuwde me dat PVC buis niet geschikt is als warmtebuis. Die zou gaan smelten en er zouden giftige dampen van vrij kunnen komen. Dat eerste betwijfelde ik al en dat gebeurde ook niet, zo heet wordt de kachel ook weer niet, maar met die dampen kon hij wel gelijk hebben. Een penetrant luchtje. Ik monteer dus toch het oude stuk flexibele aluminiumbuis dat ik nog had. Aan de aanzuigkant laat ik de PVC-buis zitten. Daar gebeurt sowieso niets. De aluminiumbuis heb ik gelijk geïsoleerd met buigzame foamplaat zodat het in de kastjes waar de buis doorheen loopt ook niet te warm wordt. Die isolatie had ik eerst ook al. Het beschermt de kwetsbare buis ook tegen beschadigingen. De isolatiefoam heb ik met zwarte stage-tape rondom bevestigd. Dieselföhn is nu klaar.



Laatste bochtje is nog van PVC. Moet kunnen.

Nog een update over het vloerluik. Ik vond een mooi plat slotje bij mijn ijzerwinkel, te bedienen met een deurkruk. Slotje aan de onderkant luik gemonteerd en een gat geboord.  Als ik het luik wil openen pak ik de deurkruk en steek hem in het gat. Nog even een driehoek-vormig aluminium sierplaatje gemaakt en ingelegd. Klaar.













Alle reizen die ik met 1.0 heb gemaakt zijn hier nu in foto's langsgekomen. Vanaf nu gewoon plaatjes uit Afrika op een van die reizen gemaakt met de LandCruiser.






2011: Botswana

Slurf


Vechtarend aan het drinken









 Aan de rand van de Mkgadigadi salt pans


Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs




Geen opmerkingen:

Een reactie posten