zaterdag 14 februari 2015








Een paar mooie klussen weer gedaan. In de kleine uurtjes vooral bezig geweest met het aanleggen van de elektra. Ik wil op strategische plekken 12 volt-stopkontakjes hebben. En daarnaast heb ik ook een inverter die van de 12 volt 220 maakt, het lichtblauwe ding op de foto. Je kunt rechtstreeks een stekker in de inverter steken maar ook hier wil ik stopkontakten verspreid hebben, zodat je helemaal achterin de camper ook makkelijk de laptop kunt laden. Om alle snoeren en draden een beetje overzichtelijk en netjes weggewerkt  te houden heb ik de normale gele pvc buis gebruikt en harde elektriciteitsdraad, ook voor het 12-volt circuit. Ik had daar nog genoeg van liggen. 



Om de accu makkelijker in en uit zijn plek te kunnen tillen heb ik aan de accuklemmen slechts één kabel. Die gaat naar een verdeelstrip (pijl) die ik daarvoor op maat heb gemaakt. Hier kunnen dan ook allerlei andere zaken worden aangesloten die niet via de zekeringkast gaan zoals de laadstroomkabels, zonnepanelen, de aansluiting voor de kachel en de inverter ed. Al die dingen zaten vroeger gelijk op de accuklem, wat het rommelig maakte.



De waterpomp heb ik ook weer teruggeplaatst. Die heeft een plek gekregen helemaal rechts achterin. Het is een Shureflo 12-volt drukpomp die gaat lopen als de druk wegvalt doordat de kraan opengedraaid wordt. Mooi systeem, maar als er ergens een lek ontstaat, dan gaat de pomp dus ook lopen en pompt dan theoretisch de hele watertank leeg in de camper. Het zal niet zo snel gebeuren, maar voor de zekerheid zet ik toch een schakelaar tussen de stroomdraad, zodat ik ik de pomp helemaal uit kan schakelen. Ik had daarvoor een simpel wipschakelaartje met lampje erin gekocht.
Ik bedacht me dat het mooi zou zijn om die op de voorkant van het aanrecht te zetten, maar daarvoor moest ik eerst even een frontplaatje maken van aluminium. Zodoende kon hij mooi in het met marmoleum beklede houten frontje gezet worden. Om het helemaal af te maken heb ik het marmoleum ingesneden zodat het plaatje vlek er in valt.






Eigenlijk wilde ik wel de keuken definitief gaan plaatsen, maar omdat ik een deurluik in de wand ga maken onder het aanrecht, leek het me beter dat eerst te doen. Zonder de keuken is er meer ruimte om die klus te doen. Ook boven het aanrecht moet nog een groot gat in de wand voor het tweede raam. Geen leuke klus. Het zagen van de sanwichplaten is al vervelend als je ze hebt liggen, maar nu moet in verticale positie worden gezaagd. Eerst maar eens een geleidebalkje voor de cirkelzaag aangeklemd.







Eén voor één zo alle 8 zaagsnedes gemaakt, tot de beide vlakken er uit te halen waren. Naar dit moment heb ik ook lang uitgekeken. In de smalle strook tussen raam en luik zit massief multiplex in plaats van foam. Dit voor de stevigheid en zodat hierin geschroefd kan worden. Dit had ik een jaar geleden al zo bedacht en besteld. Voor de gein alvast het luik in de 'buitenkeuken-stand' gezet. 





Om de ontstane kopse kanten van de sandwichplaat af te dekken en tevens een flens te hebben voor een afsluitrubber heb ik weer aluminium profielen laten zetten. Deze wilde ik gelijk er op kitten, maar daar was de buitentemperatuur nog te laag voor. Ik heb bedacht dat ik aan de buitenkant het gat kon afplakken met bubbeltjesplastic en dan binnen de kachel aan. Zo krijgt de kit de temperatuur die het nodig heeft om uit te harden.









Hier is te zien waar de flens voor dient. Hierop wordt een afsluitrubber geklemd, waardoor het luik straks hopelijk stofdicht is.






Het luik zelf krijgt ook een aluminium rand. Op de plek waar de scharnieren komen heb ik eerst het foam uit de sandwichplaat gestoken en vervangen door een blokje hout dat er in gekit wordt. Dit voor de schroeven van de scharnieren straks. De sleufjes heb ik gemaakt om extra kit in te kunnen spuiten voor betere hechting. 



Nu het luikgat er in zit, kon ik verder met de keuken. Die is er nu definitief in gekit. Door te kitten ipv schroeven voorkom ik dat de boel gaat kraken tijdens terreinritten, zo is de gedachte. Tevens zal door de stijve verbinding de smalle strook zijwand tussen luik en raam stabieler worden. 

In Duitsland op de Abentuer und Allrad-beurs had ik een camper gezien die een insteek- en glijprofiel had voor het tafelblad. Omdat ik ook aan zo'n constructie dacht, ben ik op zoek gegaan naar een dergelijk profiel. Aanvankelijk lastig te vinden maar uiteindelijk in Leek gevonden. Na het op maat zagen en de scherpe hoek te hebben afgeschuind, heb ik het profiel gelijk aan de keuken gekit. Het kunststof contraprofiel wordt straks aan het tafelblad bevestigd. Dan kan het blad dus overal in het profiel zo ingestoken worden en dan heen en weer glijden over 1,60 meter. 




Hier nog de sluitingen voor de ramen. Die maak ik ook zelf van een reep staal. Buiten de kostenbesparing, zijn mijn zelfgemaakte sluitingen ook mooi plat en onverwoestbaar. 










Bij de kachel moest er nog één ding gebeuren. De uitlaat hing er nog steeds een beetje bij. Om de geluidsdemper op de gewenste plek te krijgen moest er een hulp-latje van metaal gemaakt worden(pijlen). Het laatste stukje uitlaat heb ik aan de voorkant van de achterbumper bevestigd. Dat leek mij de minst kwetsbare plek.










2012: Zuid-Afrika en Namibië


Eindeloze Karoo



Deze Hudson uit 1936 is hier ooit gestrand.


Leeuw aan de haal met de maag van een eland


Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten