donderdag 12 december 2013











Uitzonderlijk goed weer gisteren en vandaag en dus maar weer verder met de slijptol. De definitieve snede moet gemaakt worden. Na de ruwe tweedeling was het nu tijd om wat bedachtzamer te werk te gaan. Alle zaagsnedes moeten samen in één vlak liggen om het stalen frame er straks naadloos aan te kunnen lassen. Dat frame ben ik overigens nu van plan van stalen kokerbuis 20x40 te maken, ipv vlak staal. Veel steviger.
Ik had de zaaglijn al bepaald op de voorzijde van de voorste zijramen. Ook omdat de lijn dan aan de binnenzijde 2 cm achter de gordelhouder loopt.


Mooi net nog ruimte voor de gordel.

De linkerkant van de auto ging makkelijk, de rechterkant heeft de tankdop met klepje. De zaaglijn gaat net door het klepje, maar wel achter de tankbuis en dop. Het tankklepje en het verdiept liggende 'schoteltje' waar de tankbuis doorheen komt, kreeg ik vrij makkelijk los. Hij was vastgekit met hier en daar een puntlasje, zoals alle(?) naden in de carrosserie. 
Waar ik pas later achter kwam, is dat de holte waar de tankbuis doorheen loopt achter de zaaglijn uitsteekt en het lijkt erop dat ik een fout heb gemaakt en de lijn 3 cm  verder naar achteren had moeten bepalen, zodat de holte intact zou kunnen blijven. Echt even een heftig baalmoment.
Aan de andere kant, ik wil iedere centimeter kunnen gebruiken voor de breedte van de camperdeur die hier direct op aan gaat sluiten, die in breedte ook al beperkt wordt door de wielkast.  


De gele lijn is de zaaglijn, de pijl geeft de achterzijde van de tankbuisholte aan.

Nu moet ik iets doen om de holte net voor de zaaglijn te krijgen. Met een beitel heb ik een naad open geslagen waarna ik met enig hamergeweld de achterzijde bijna 3 cm naar voren heb geslagen. Met dezelfde hamerslagen verdween ook het baalmomentje.



De naar voren gemepte achterzijde van de tankbuisholte, zit nu vlak voor de zaaglijn.

Dat hoeft gelukkig niet heel netjes, straks is hier niets meer van te zien. Ook de bodem nu langs de definitieve lijn gedaan.
Nu restte nog het voorste deel van het verhoogde dak. Ik heb nog kort overwogen deze te laten zitten, maar het paste toch niet in mijn plan, waarin een roofrack straks ook aan de camperunit bevestigd wordt. Bovendien was het staal nog rotter dan ik had gedacht. Kleine scheurtjes met daaronder wat roestvorming waren al te zien, maar nu blijkt hoe erg..... 


Ondanks zwaar buiswerk toch werking, met als gevolg veel roest.

Ik vermoed dat torsie zijn destructieve werk doet op deze plek. Ik heb het bij meerdere verhoogde daken gezien, ondanks dat de constructie van het verhoogde dak degelijk en en met zware kokerbuizen is uitgevoerd. Slijper er in dus maar.


Verhoogd dak verwijderd tot op het "gezonde vlees"




Resultaat van achteren gezien



Nieuwe plan voor een stalen buisframe voor de aansluiting met de woonunit















Daarop gemonteerd een poort van dubbel betonplex (36 mm dik)

Ook meteen het schroot weggebracht. Kreeg zelfs nog 33 euro voor het spul. Best grappig want ik heb
nog maar 32 euro uitgegeven aan slijpschijven. Totale kosten tot nu toe derhalve: minus 1 euro.


Klaar voor de oud-ijzerboer. 

Eén ding heb ik nog uit de achterzijde van het dak gezaagd: Alle vlaggetjes van de landen waar ik met 1.0 geweest ben. Respectievelijk en chronologisch: Nederland, Duitsland, Denemarken, IJsland, België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tunesië, Libië, Egypte, Soedan, Ethiopië, Kenia, Tanzania, Malawi, Zambia, Mozambique, Zuid-Afrika, Swaziland, Lesotho, Namibië en Botswana.


Een prachtig aandenken.


Zo.... fase 1 is afgerond. De slijptol kan weer opgeborgen. Ben ik blij om, het was niet mijn favoriete werk. Stank, lawaai en potentieel gevaarlijk. Tevens is dit het diepste punt, vanaf hier ga ik weer opbouwen, veel leuker.





2006: Egypte


Raggen door de fesh-fesh in de Western Desert in Egypte.



Cruiser sunset.



Schitterend kamp in de Witte Woestijn.

Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten