dinsdag 24 december 2013









Het gaat nu even wat minder hard, want ik wil alle tijd nemen om het aansluitframe te produceren. Als eerste ben ik gaan zoeken naar materiaal, rechthoekige stalen buis van 20x40 mm. De buurman wist een constructiebedrijf in Veendam, Luttjeboer, en daar vond ik wat ik zocht. En ik had geluk, want even leek het dat ze net niet genoeg op voorraad hadden, maar er bleek nog een stuk te liggen waar een flens aan zat. Laat ik die nou goed kunnen gebruiken voor de bodemplaat. En zo zou ik het net moeten kunnen redden. 

Nu ik het materiaal had gevonden kon ik beginnen met het model. Ik heb wat houten latten gekocht met dezelfde afmetingen zodat ik een model kan maken. Altijd een goed idee en nu helemaal, want ik mag geen buis verspelen. 

Het model moet alle doorgeslepen kanten van de cabine bedekken en tevens een stevige vorm hebben. En dat komt hier op uit.

























De opgeborgen (..) slijptol weer tevoorschijn gehaald want met een ijzerzaag is natuurlijk niet te doen. Eén voor één alle stukken buis op maat gemaakt en op het houten model gelegd.



Wat je noemt een 1-op-1 model

Het stukje in het midden is alles wat ik over had van 10 meter buis. 
Nu was ik van plan het frame zelf te gaan lassen. Dat heb ik 10 jaar geleden voor het eerst EN het laatst gedaan, maar dat was dan wel gelijk een dieseltank, niet het makkelijkst. 
Zo'n frame is bij navraag toch een stuk lastiger dan ik dacht, want alles heeft direct de neiging om krom te trekken. En dat is nou net wat ik niet moet hebben. Hij moet vlak worden, het liefst op de millimeter nauwkeurig. 
Ik moest ook nog een stukje plaatstaal hebben om het dak weer te dichten en ben dus weer naar Luttjeboer gegaan. Het stuk plaat hadden ze niet, maar ik heb ook gevraagd of zij het laswerk van het frame voor mij willen doen. De gasten daar doen dat met twee vingers in de neus. Dan ga ik niet lopen knoeien. Op de dag voor kerst heeft de voorman het hele frame voor me in elkaar gelast. Dat ging snel en goed. Ben er blij mee.












Professional aan het werk

Ondertussen ben ik weer eens na lange tijd aktief geweest op het Buschtaxiforum. Een platform voor Landcruiserrijders, vooral reizigers en via dat heb ik een duits forum gevonden over expeditiecampers bouwen, womobox.de. Ik probeer wat informatie te vinden van mensen die dezelfde ombouw hebben gedaan, vooral om te weten te komen hoe de woonbox achter op het bestaande chassis te monteren.

Zoals eerder genoemd in blog nr 1 wilde ik dubbel betonplex gaan gebruiken maar dat blijkt bij nader inzien heel erg zwaar en veel te flexibel. De beste manier is om een stalen hulpframe te maken en die op de 6 rubbers van het chassis te bevestigen. Er is nog sprake geweest van en driepunts-ophanging, waarbij aan de achterkant de woonbox slechts op 1 punt staat die als een dwarsgeplaatste wip ook nog kan bewegen. Het lijkt me en mij niet alleen, een oplossing voor de grotere trucks.

Met Sketchup ben ik gelijk weer aan het tekenen gegaan. Ik ben begonnen met het gedetailleerd opmeten van het chassis en de achterwielen om dat op maat op de tekening te zetten. Vervolgens het hulpframe ingetekend. Veel werk, maar leuk om te doen.


















Hulpframe is geel, de steunpunten rood, groen is een deel van het staande frame aan de voorcabine.


Tussendoor ook alvast een beetje gefantaseerd over een roofrack. Plek voor de twee reservewielen en misschien nog een kist met voorop een spoiler. De overhang zorgt voor schaduw op de voorruit. Dat kan heel prettig zijn.



Misschien ook wel een leuke kleur.

Als we dan toch aan het dagdromen zijn: ik ben een foto tegengekomen die wel heel erg lijkt op zoals ik het eindresultaat in mijn hoofd heb.



VET COOL heet dat geloof ik tegenwoordig. mmmmmmmJA
Deze is in Spanje gebouwd door http://www.uro-camper.com 

Tot nu toe is het prima weer geweest om buiten te werken en ik ben blij dat ik al zover heb kunnen komen, maar straks wordt het natuurlijk anders. Tijd dus om alvast na te denken over wat ik de komende winter kan doen. En één van die dingen is het maken van de ramen. Je kunt prachtige kanten klare kunststof ramen kopen met aan de binnenkant een cassette met horregaas en rolgordijn, maarrrrrr die zijn duur. 5 a 600 euro per stuk en ik wil er 4 van hebben. DOINK. Dus ga ik proberen ze zelf te fabriceren. Ook omdat er met die bestaande ramen geen plek zal zijn voor de luiken.
Ik ben sowieso al niet weg van plastic ramen dus ben ik op zoek gegaan naar gelaagd glas. En dat is verrassend goedkoop te vinden op internet. Ik ga dan zelf een houten raamwerk en kozijn maken. 








2006: Soedan

 Parkeren bij de pyramides van Karima


Luchtspiegelingen



Woestijn jongen




Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten