vrijdag 17 januari 2014








Mijn buurman kwam met een bus teerlak aan en zei dat een goede bescherming voor mijn chassis is. Ik had al met scheve ogen naar het chassis gekeken met het idee daar wat aan te doen. Hier en daar zat er toch behoorlijk wat roest aan de oppervlakte. Veel zin had ik er niet in, maar door het aanhoudende zachte weer had ik eigenlijk geen excuus en moest het toch maar gebeuren.

De grote dieseltank gedemonteerd, met een staalborstel op de boormachine alle roest verwijderd en de speciale lak aangebracht. En ik moet zeggen, het resultaat is er naar. Een fris en fruitig frame zoals hij er ooit af fabriek heeft uitgezien. En de vervelendste klusjes geven de meeste voldoening als ze klaar zijn. Het differentieel doe ik ook nog even en dan ziet het er weer top uit.

Black is beautiful.


Doordat het chassis achter kaal is, kan ik bijna overal goed bij. Hier en daar moest ik toch onder de auto kruipen om er bij te kunnen. Tijdens het kwasten had ik toevallig mijn veiligheidsbril nog op van het roest borstelen. Gelukkie, want een vette drup viel precies waar mijn oog zit. Pfew.

Onder de auto werken, altijd bril op.

Een paar dagen later krijg ik een telefoontje dat het frame terug is van de verzinkerij. Het is net een laagje zilver, helemaal blingbling. Het ziet er fantastisch uit, ben er erg happy mee. Ik heb nu een stabiele ondergrond om de camperunit op te gaan bouwen. 

Bijna jammer dat je er straks met de opbouw bijna niets meer van gaat zien.


Zoals ik in het vorige bericht al zei ben ik ver vooruit met het ontwikkelen van ideeën, die ik in de latere bouw kan toepassen. Een beetje in de lijn van de ramen van vorige keer heb ik weer iets bedacht waarbij je "the best of both worlds" combineert. Deze keer betreft het de keuken. In Afrika heb ik meer dan 9 van de 10 keer buiten gekookt. Alleen met teveel wind of met regen gebruikte ik de kleine portable keuken binnen. Dat was te doen, maar verre van ideaal. Ik wil nu een volwaardige keuken binnen, maar toch ook buiten kunnen blijven koken. Dan lijk je al gauw op twee keukenblokken uit te komen, maar dat kost teveel ruimte en het gevoel was er dat er toch wel een betere oplossing moest zijn. Dus....broeden maar weer. 

Kan ik de keuken binnen niet op een manier naar buiten krijgen zonder hem te hoeven tillen? Bijvoorbeeld naar buiten schuiven op ladegeleiders. Probleem is dan dat er een stahoogteverschil is van zo'n 80 centimenter, de hoogte van de vloer binnen. Om dat verschil te overbruggen moet hij met het naar buiten komen dus ook zakken.

Uiteindelijk kwam ik hierop. Het stuk achterwand waartegen de keuken is geplaatst is tevens een luik dat naar buiten open valt. Daarbij neemt hij het keukenblok mee. Twee stangen houden het keukenblok horizontaal. Waarscghijnlijk bestaat het al, maar ik heb deze constructie nog nooit ergens gezien, terwijl ik het best wel een essentieel punt vind. 

Keuken in de buitenstand. De cylindervorm binnen moet een gasfles voorstellen.


Halverwege in- of uitklappen.


Keuken binnen.



2006: Kenia

In de buurt van Lake Turkana.


Wildlife fotograferen in de Masai Mara.


Diep in de blubber.


Best mooie sunset in de Masai Mara.

Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs




Geen opmerkingen:

Een reactie posten