dinsdag 7 januari 2014








De garagehouder verderop in het dorp heeft het frame voor me aan de cruiser gelast. Dat ging heel goed. Met elke las werd de afgezaagde cabine weer een sterker geheel. Ik heb gelijk de lasnaden en het frame gespoten met zinkspray. Een goede bescherming tegen roest.





















Eindelijk zit het frame er aan.

Het weer is uitzonderlijk zacht en dat betekent dat ik lekker door kan werken. Ondanks dat gaat het niet heel vlot allemaal, vooral omdat ik alles tien keer overdenk voor ik werkelijk tot actie over ga. Het moet goed worden en ik heb een hekel aan dingen overdoen omdat er fouten in zitten. Maar mijn ontwerp van het vloerframe was eindelijk goed genoeg om uit te voeren. Ik ben daarvoor weer naar Luttjeboer gegaan waar de kokerbuizen eerst op lengte gezaagd moesten worden. Zo'n professionele zaagmachine is veel beter dan dat gedoe met een slijper vooral omdat ik de hoekpunten allemaal mooi onder verstek wil. In no time kon er gelast worden en ook dat ging heel vlot. Binnen twee uur was het frame klaar behalve dat er nog tientallen gaten in geboord moesten worden, bij iedere las moeten er twee, omdat hij gelijk door gaat naar de verzinker. Als een buis gesloten is tijdens het verzinken dan ontploft ie. Hm...












De werkelijke fabricatie van het frame ging heel wat sneller dan het ontwerp te tekenen.

Qua ideeĆ«n lig ik ver voor op de uitvoering en ben ik bijvoorbeeld al met een ontwerp voor de ramen bezig. 

Ik zie veel expeditiecampers met kleine raampjes of zelfs helemaal geen ramen. Ik denk dat veiligheid een groot aspect hierbij speelt. En ik vind dat ook belangrijk. Maar ik moet er niet aan denken, dat als je een paar dagen vanwege slecht weer gedwongen binnen moet zitten, dat je tegen blinde wanden aan kijkt. En het is erg fijn om op een mooie natuurplek wakker te worden met de opkomende zon die naar binnen schijnt en vanuit je bed te kunnen zien wat er aan dieren en vogels al druk is. Ik ben over dit dilemma gaan nadenken en heb voor mij de ideale oplossing bedacht. Ik ga grote ramen in de camper zetten die afsluitbaar zijn met luiken. Met andere woorden als het nodig is kan de hele wagen geblindeerd worden, bijvoorbeeld als je een lange wandeling gaat maken of je kampeert in een stad of op een minder vertrouwde plek. Maar sta je op een goede plek dan kan alles los en open. 

Het idee is dat het raamwerk en kozijn aan de binnenkant van de sandwichwanden worden geplaatst, dus niet in de wand zelf. Daarmee komt ruimte vrij om de uitgezaagde stukken wand weer te gebruiken voor de luiken, die de ramen volledig kunnen afsluiten. Ik heb ze in detail 3D getekend en weet al precies hoe ze gaan worden. Mooie klus als het toch een keer echt winter wordt.

De luiken ga ik maken van de stukken wand die ik voor de ramen uit de sandwichwanden moet zagen. Het kozijn met raamwerk komt tegen de binnenkant van de wanden gemonteerd. Het biedt meerdere combinaties van koelwagen-look tot doorzonwoning.

Stand 1 Luik open, raam dicht.


Stand 2 Luik open, raam open 


Stand 3 Luik weggenomen raam open.
















Stand 4 Luik dicht, raam natuurlijk ook.

Zoals in stand 3 is te zien kan het luik ook weggenomen worden, door paumelles als scharnieren te nemen. Bijvoorbeeld om de achterruit vrij te houden tijdens het rijden. Eigenlijk stand 5 die ik niet het toegevoegd als beeld.
Het raamwerk ga ik van hardhout stroken maken die ik op elkaar verlijm. Ik ga dat later in beeld brengen als ik met de eerste begin.








2006: Ethiopiƫ


Gewapende begeleiding naar de Simien bergen.


Prachtige plek onder een boom.


Chillen in de bush.



Overal nieuwsgierige kinderen onderweg.

Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten