zaterdag 25 januari 2014







Op het duitse Buschtaxi-forum werd gezegd dat het vensterglas dat ik wil gaan gebruiken voorzien moet zijn van een keurmerk. Ben daarop maar weer eens naar de RDW gegaan om het na te vragen. Ik heb mazzel want omdat mijn auto van voor 1998 is hoeven er geen keurmerken op de ruiten te staan. Ik kan dus gewoon het spotgoedkope gelaagde glas dat ik heb gezien gaan bestellen. 
Ook voor de dieseltank achter voorzag hij geen problemen bij de keuring. De keurmeester die ik al een keer eerder had gesproken is een aardige man die het wel een leuk project vindt, denk ik. Ik ging met een goed gevoel weg.




































Nog even een 'clean' shot van beide frames.

De extra dieseltank die ik al 10 jaar onder de auto heb hangen heeft goede diensten bewezen in Afrika.    Niet alleen was de extra 200 liter noodzakelijk om de Sahara door te komen, ook later heb ik door het enorme prijsverschil van diesel in verschillende landen goed voordeel kunnen halen. Zo was diesel in Malawi 40 cent goedkoper dan in Zambia. Dat schiet lekker op als je 290 liter aan boord kunt nemen.

De tank had ook een probleempje dat al in het ontwerp zat. Het ontwerp was van eigen hand, evenals het buig-, vouw- en laswerk dat ik toen voor de eerste keer heb gedaan. 
De laatste 20 tot 25 liter wilde er niet op de normale manier uit. Hij zoog dan lucht aan en de motor ging stotteren of ging uit. Dat betekent dat je altijd ruim 20 kilo aan diesel meesleurt waar je bijna niets aan hebt. Behalve in een uiterst geval van leeg rijden, had ik die 20 liter kunnen aftappen en in de voortank gooien. Dat heb ik nooit hoeven doen. 

De tank, kijkend op de onderkant.

Zaak dus om dit probleempje op te lossen. Ik heb bedacht om een gat in de bodem te slijpen en daar een soort bakje onder de tank te lassen. Dat bakje is tot het laatst toe altijd vol met diesel en als de aanzuigbuis naar de motor daar in hangt, moet het goed komen. Buisje moet dan natuurlijk ook iets verlengd worden, bv met een stukje rubberslang. Het was goed om te zien dat er binnen in de tank geen spatje roest te bekennen is.

Het gat met binnen het aanzuigbuisje.


Kartonnen modelletje en het gevouwen bakje van staal, klaar om gelast te worden. 

Nu ik toch met de tank bezig ga, pak ik ook een ander punt aan. Ik denk in verdere reizen de volle 200 liter extra niet meer nodig te hebben en heb zitten denken aan een kleinere tank. Op internet vond ik ook wel aantrekkelijk geprijsde tanks van kunststof, maar ben toch van dat idee afgestapt omdat de ophanging ervan veel hoofdbrekens geeft. Omdat ik bij een kleinere tank de vrijgekomen ruimte op een andere manier wil gebruiken kwam ik op het idee om de bestaande tank aan te passen. 

De helft van de bovenkant gaat er af en er komt een nieuw schot halverwege. Zo wordt de capaciteit van de diesel tank teruggebracht naar 110 liter en komt er een vrije ruimte van plm 90 liter die ik via een luik in de campervloer toegankelijk wil maken. Prima plek voor bergingsmaterieel, waterflessen of een geheime kluis. Als ze tijd hebben ga ik het laswerk weer door Luttjeboer laten doen.

Links schematische voorstelling van de tank nu en rechts de bewerkingen die ik ga doen.Heb bij de groothandel een stuk plaatstaal gehaald voor het nieuwe schot in de tank en tevens het dak van de cabine dicht te maken. Op de eerste echte winterdag ben ik een paar uur buiten bezig geweest de dakplaat in de juiste vorm te krijgen. Een lastig karweitje want aan beiden kanten is het dak omlaag gebogen en de nieuwe plaat moet die vorm natuurlijk volgen. Ik was er zo druk mee dat de snijdende oostenwind me niet deerde. Twee fleeces onder mijn jas en de hele tijd de oordoppen op houden hielp natuurlijk ook.










2006: Kenia

Lake Baringo.


Overstekende gnoes.


Ze halen niet allemaal de overkant.


Cheetah met 5 welpjes


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten