donderdag 15 januari 2015









In de vorige editie ben ik vergeten te vertellen dat na de goedkeuring door de RDW ik een nieuw kenteken heb gekregen. Toen ik de brief openmaakte moest ik wel even twee keer kijken om te constateren dat dit werkelijk mijn nieuwe kenteken was. Ik dacht eerst dat er getallen of letters waren afgeblokt zoals bij een toegangscode. Maar nee, dit zijn de platen die mijn cruiser nu voert.

Volgens mij worden bij kentekens woorden en bekende afkortingen gemeden, maar tripleX-rated hoort daar kennelijk niet bij. Dus vanaf nu mogen er alleen mensen van 18+ naar binnen.....

Inmiddels heb ik de luchtbuizen van de kachel aangelegd. De originele flexibele buizen waren me te beschadigd  om ze weer te gebruiken en qua maat kwam 70 mm regenpijp het beste uit. Het PVC is ook veel sterker en laat zich mooi strak aanleggen. Links van de kachel de inlaatpijp en naar rechts gaat de verwarmde lucht via twee bochten naar de voeten.




Tijd om extra tussenschotten in de kasten te maken en dan de kleppen. Gekozen is voor een dubbele rij kleppen waardoor de voorste makkelijk te openen zijn, terwijl de matras er op ligt. In de achterste rij kasten komen dingen die niet vaak nodig zijn.




Omdat de belastingdienst toch foto's wilde zien van de ombouw om te kunnen beoordelen of ik voor het kwarttarief in aanmerking kom, moest ik opnieuw een compleet interieur suggereren. Ik had natuurlijk kunnen volstaan met de eerder gemaakte foto's in te sturen, maar ik vond het ook wel leuk om de nieuwe bedbank als basis voor de indeling te hebben. Bovendien is het ook beter voor het geval dat de belastingdienst het geheel ook in het echt wil beoordelen. Niets valt meer uit te sluiten, ik ben er nog niet.

Ik heb het keukentje uit mijn Transitbus weer neergezet en had nog een camperklaptafeltje staan. Ter overtuiging nog even de tafel gedekt.







En in de bedstand, nu precies zoals het echt wordt. De keuken zal meer naar de achterkant gaan.




Ook maar eens begonnen met de elektriciteitsvoorziening in de camper. In grote lijnen zal die hetzelfde zijn als in de vorige versie. Heb nooit problemen gehad buiten te weinig power. Met meer zonnepanelen moet dat worden opgelost. In Zuid-Afrika heb ik in het laatste jaar nog een nieuwe boordaccu gekocht, dus die komt op de nieuwe plek. Het is dezelfde plek als de instap maar dan aan de andere kant. Mooi laag, onder vloerniveau zelfs, goed voor het zwaartepunt. Dit is de accu die alles in het campergedeelte van stroom moet voorzien.
Hij wordt tijdens het rijden gevoed door de dynamo van de motor en in stilstand door de zonnepanelen. De cruiser werkt op 24 volt dus moet de spanning van de dynamo verlaagd worden naar 12 volt. Daarvoor zit er een laadomvormer tussen, het zwarte kastje links. Boven de accu hangt het zekeringenbord, waar nu nog niets op is aangesloten. Er komen nog heel wat draden bij, maar ik ga proberen de boel clean en overzichtelijk aan te leggen. Door de gele elektrabuis lopen de stroomdraden voor de kachel. De dikke geribbelde grijze slang is de vulslang voor de watertank onder de auto.



Ik heb hieronder nog een fotomontage gemaakt van de oude en de nieuwe cruiser over elkaar heen. Mooi is zo te zien hoeveel langer hij is geworden, zonder dat de hellingshoek (de rode lijn) achter eronder heeft geleden. De rode lijn loopt in het midden langs de bumper die op dezelfde plek zit als het origineel. Ook alvast er ingetekend is het roofrack. Hier komt tzt het reservewiel en misschien een zonnepaneel.




Tot slot ben ik aan het tekenen geweest in SketchUp om de keuken te ontwerpen. In het midden komt de gasplaat en links daarvan een spoelbakje met kraan. Onder de gasplaat komen twee lades voor keukengerei, kruiden ed. Bij pijl nr 1 komt een geleiderail waar de tafel in zal haken die dan over de hele lengte heen en weer kan glijden. Tijdens het koken zal het tafelblad geheel naar links worden geschoven, zoals nu op de tekening te zien is, Zo is er staruimte om te koken en de tafel fungeert dan als een extra aanrechtblad. De normale positie van de tafel is vóór het gasstel zodat er omheen kan worden gezeten op de hoekbank.
De tafel heeft nog een derde functie, het is een deel van het bed. Daarvoor zal hij op steunen op het balkje bij nr 2. Op de wielkast bij 1 en 2 komt de koelkast te staan met een bovenklep. Misschien dat ik daar nog een stukje aanrecht overheen zet. 






In de buitenwand zal een luik komen, zodat de keukenkast ook van buitenaf toegankelijk is. De lades schuiven ook naar buiten. Onder de onderste la bevindt zich een tweede kookstelletje. Deze oplossing is veel eenvoudiger te realiseren dat de eerder bedachte constructie waar het binnengasstel mee naar buiten getrokken werd (blog nr 7)



Ik hoop van deze mogelijkheid veel gebruik te kunnen maken in de toekomst. Het betekent dat het lekker weer is.







Alle reizen die ik met 1.0 heb gemaakt zijn hier nu in foto's langsgekomen. Vanaf nu gewoon plaatjes uit Afrika op een van die reizen gemaakt met de LandCruiser.

Namibie 2013






Kenia 2006












Kamp in de White Desert, Egypte 2006





Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs





Geen opmerkingen:

Een reactie posten