dinsdag 5 augustus 2014








Druk druk met andere werkzaamheden, dus het heeft even geduurd. Kan alleen 's avonds een uurtje hier en daar en 's weekends wat doen. Het goede nieuws is dat mijn beste buurman zijn schuur aan mij ter beschikking heeft gesteld. Normaal staat die vol met gestalde caravans, maar die zijn nu bijna allemaal op de weg. Ruimte dus en volledig onafhankelijk van het weer. En dat is belangrijk, want het grote verlijmen is begonnen en daar moet je geen regen of wind bij hebben. 

Begonnen met de rechterwand zoals in het vorige bericht al te zien was. Eerst heb ik nog even een gat gemaakt voor de doorvoer van de tankdop voor de achtertank. Dat ging het makkelijkst door een cirkel van gaten te boren en dan de rest bij te vijlen. In ieder geval geeft het zo veel minder jeukende stof dan met de decoupeerzaag of de bovenfrees.




Toen kon de wand op het frame gekit worden. Met hier en daar wat afstandhoudertjes zodat de kit een minimale dikte van 1,5 millimeter heeft. Dan is de binding en sterkte van de kit optimaal. De kit moet door die dikte wel lang drogen, een paar dagen wel. En dan is het van belang dat dat in rust kan gebeuren zonder beweging van de verlijmde delen. Ideaal dat de cruiser dus binnen staat.



Het volgende wat aan de beurt is, is niet de volgende wand, maar de vloer. Eerst komen er tussen het stalen frame piepschuim isolatieplaten en daar bovenop watervast multiplex van 12 mm. Die isolatieplaten had ik allemaal al op maat gemaakt en ik heb lang nagedacht wat ik aan de onderzijde zou doen als bescherming oa tegen steenslag. Uiteindelijk leek mij pvc golfplaat met kleine golf het beste. Ik heb de twee materialen dmv van pur samengevoegd. Superlicht, goedkoop en behoorlijk sterk. 



De combiplaten heb ik expres iets kleiner dan de ruimtes tussen de stalen framebuizen gemaakt, zodat er ruimte was om ze in te purren. Dat ging heel goed. En het resultaat ziet er dan zo uit. Bijna een Mondriaan in staal en piepschuim. Nog even en niemand zal het kunstwerk ooit meer zien. 










Enige lastige plekje dat ik niet op deze wijze kon vullen, is het vakje waar de tankvulbuis van de wand door de vloer naar beneden gaat, naar waar de tank zit. En dat ie er ook nog heel plat schuin doorheen steekt maakt het niet makkelijker. Ik bedacht als oplossing een kunststof plaatje als bodem, met precies de gaten uitgefreesd voor de buizen (vullen plus ontluchten), en dan de ruimte volpurren ipv van piepschuim. Hieronder is het kunststof bodemplaatje van transparant perspex  te zien, dat ik nog had liggen, van bovenaf gezien. 

En van onderaf gezien.

Vervolgens volgespoten met purschuim wat na uitharding mooi vlak is weggesneden.




Ik gebruik de volle lengte van de multiplex-platen en kom zo wat verder naar voren de auto in. Daar moest ook nog een strook isolatie ingepurd worden.



De bodem was nu klaar voor de vloer, maar dat had ook nog heel wat voeten in aarde. De vloer is zo groot als anderhalve plaat multiplex en moest dus in twee delen. Dat maakte het overigens makkelijker dan als het met 1 plaat had gekund. Ik koos er voor om met de halve plaat te beginnen aan de rechterzijde. Daar zitten alle gaten voor tank- en kabeldoorvoeren en een halve plaat is veel makkelijker te hanteren en manouvreren bij het passen en meten. Nadat eindelijk alle gaten en uitsparingen gemaakt waren kon hij aan de onderkant twee maal in de grondverf. Theoretisch zal er nooit water bij de multiplex vloer komen, maar uit te sluiten is het niet. Om die reden heb ik ook gekozen voor de beste kwaliteit watervast multiplex. Hier nog even een foto van de onderzijde van de vloer vlak voor bij er op gaat.



Dan wordt hij zowel gekit als geschroefd. Om ook hier weer te garanderen dat de kit een minimale dikte behoud, ook daar waar een schroef komt, heb ik onder iedere schroef een ringetje geplaatst.









De uitgezaagde sleuven voor de buizen en kabels weer ingelegd en vol kit gespoten. Na de vloer verder gegaan met de volgende wand. En dat is het onderste deel van de achterwand. Daar moest wel een en ander aan hulp-latjes gebruikt worden om hem op zijn plaats te houden tijdens het uitharden, omdat hij tegen de achterkant van het stalen frame gekit wordt.



Voor mij begint het nu echt wat te lijken. Het is alsof de derde dimensie zijn intrede heeft gedaan. En langzaamaan wordt ook de zee van ruimte, die zo gecreĆ«erd wordt, duidelijk. Je kunt binnen heen en weer lopen. De uitsparing die te zien is, is het gat voor de ondervloerse bergruimte. Daar komt natuurlijk nog een luik op. 
Een aantal dingen waar ik lang mee bezig ben geweest vallen nu allemaal op hun plek en tot nu toe sluit alles nog naadloos op elkaar aan. En daar word ik wel blij van.


Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl/








2010: Zimbabwe

Ontbijtje met open dak



De muren van Great-Zimbabwe bij volle maan.




Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten