zondag 17 augustus 2014








Het grote plakken gaat verder en ook de bovenkant van de achterkant zit er nu helemaal in. Om het makkelijker te maken heb ik eerst een gat gezaagd waar straks het raam in komt. Dat maakte de plaat lichter en handelbaarder. Bovendien kon ik raamgat gebruiken voor het zetten van lijmklemmen.






Bij het passen van de plaat op de andere bleek er een verschil te zitten. Het was me al eerder opgevallen dat het hier en daar niet helemaal haaks aansloot en eerst begreep ik daar niets van. Nu denk ik dat het chassis van de cruiser zelf rechtsachter iets hoger staat. Mogelijk staan de veren iets strakker daar. Doordat het vloerframe daarop is bevestigd, neemt die dat over en is de vloer dus niet geheel vlak. Met een beetje duwen en trekken kreeg ik de platen toch passend op elkaar. Als hulp om de wanden bovenin goed passend te krijgen heb ik het grote aluminium frame op de drie wanden gezet. Op de millimeter nauwkeurig zakte die op zijn plek. Heerlijk als het zo klopt allemaal. Meer en meer tekent zich de binnenruimte af en ik kan me nog steeds verbazen over de ruimte die gecreƫerd is. Dit wordt een van de ruimste cruisercampers ooit gebouwd.

Over twee weken is het jubileumweekend van de Landcruiserclub en ik wil proberen om de cruiser rijklaar te hebben. Bij dit soort evenementen krijg je vrijstelling van de belasting en APK. Aanvankelijk zou hij op een aanhanger naar Brabant worden verscheept, maar dat heeft nogal wat voeten in aarde. Als het me lukt, geeft het me ook wat meer vrijheid om te komen en gaan. Het wordt een uitdaging, maar ik geef mezelf een goede kans. Buiten de laatste wand en het dak moeten er nog een aantal gaten worden gedicht, oa bij de wielkasten, entree en 'accubak' aan de andere kant. Het zou wel een kick zijn als het lukt. Dan kan ik mijn eerste nacht daar slapen.

Tussen het plakken van de grote wanden kan ik mooi met de kleinere klussen aan de gang, want ik heb minimaal een paar dagen droogtijd van de kitnaden. De stukken die ik overhield toen ik de wielkastvorm uit de zijwanden zaagde, kan ik nu mooi gebruiken om de wielkasten aan de binnenzijde dicht te maken. Ze hoeven alleen iets kleiner gemaakt te worden om passend te worden. om een sterke verbinding te krijgen heb ik een sleuf gezaagd die precies over het aluminium van de wielkast schuift. Buiten die sleuf komt nog eens 4 cm zodat ik de ontstane ruimte mooi kan vullen met 4 cm tempex. Op het allerlaatst bedacht ik nog even een klein flensje te laten zitten die de kopse kant van het bekledingsmateriaal, in dit geval berken multiplex, af te dekken. Zonder foto's zou ik helemaal niets van dit verhaal snappen, dus hier komen ze.











Vervolgens konden de tempex platen (piepschuim) er in, vastgezet en aangevuld met purschuim.




Waarna de wielkasten met berkentriplex dicht gewerkt werden.



Toen de kit van de achterwand voldoende uitgehard was kon de vierde en laatste wand geplaatst worden. Heel spannend of alles wel zou passen. Om de derde wand goed kunnen richten, had ik al gebruik gemaakt van het aluminium bovenframe dat ik een tijdje geleden al had gemaakt bij Luttjeboer. 
Deze moet later immers perfect passen op alle vier wanden. Het was dus eigenlijk niet zo'n verrassing dat de laatste wand ook paste. Perfect zelfs. Yes. 











Mooi is nu ook te zien waar de deur komt. 



Een van de kleinere dingen die weer tussendoor gedaan konden worden, is het dichtmaken van de entree en aan de andere kant van de auto dezelfde plek, wat waarschijnlijk de plek voor de boordaccu wordt. Hiervoor weer aluminium traanplaat gebruikt, dat ik in dit geval van een vriend heb gekregen. Wederom heb ik de tranen aan de binnenkant geplaatst, waar ze door bekleding aan het oog worden onttrokken. Zo komt, net als in de wielkasten, aan de buitenzijde de gladde kant van de plaat, die dan makkelijker is schoon te spuiten van modder.





Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl/




2011 Zuid-Afrika 

 Kamperen in de woestijn, vanuit een microlight.


Ben ik daarvoor nou naar Zuid-Afrika gereden.



Behoorlijk penibele situatie in KwaZulu Natal. Kon mezelf maar net eruit lieren.


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten