donderdag 26 juni 2014




Voor iedereen die het blog van begin tot eind aan een stuk door wil lezen http://lcbouw.blogspot.nl/








Belangrijkste klus deze keer was het vervaardigen van de aluminium bumper, zoals vorige keer al op tekening te zien was. Eén aanpassing gemaakt. Omdat de carrosserie ter hoogte van de bumper naar binnen knikt heb ik besloten de bumper die lijn te laten volgen. Dat ziet er niet alleen goed uit maar het heeft ook een praktisch voordeel. Er steekt geen hoek meer uit waarmee je achter iets zou kunnen blijven hangen. 


Wel meer werk doordat het T-gat voor de hi-lift jack nu ook met schuine kanten gemaakt moet worden.
Met 10 mm dik aluminium als materiaal en alleen handgereedschap best een klus. Daar waar de krik de bumper gaat liften heb ik ook een extra dik stuk alu gemaakt wat samen met de zijkant ingelast is. 









En zo is het geworden, geheel volgens plan. Later volgt de fijnere afwerking nog.










De volgende foto laat zien hoe de hi-lift jack aan de bumper past. Een eerste kriktest ging prima. Bumper blijft kaarsrecht.







De nieuwe universele achterlichten passen ook mooi. Ze liggen mooi diep in de bumper en zijn zo goed beschermd tegen schade. Het was wel even uitzoeken met de kabelboom hoe het ook alweer zat allemaal, vooral omdat sommige functies origineel in de bovenste lichten zaten. Gelukkig had ik alles gelabeld toen ik het uit de originele carrosserie trok.













Het trekoog komt ook in de bumper maar moet natuurlijk wel aan het chassis gemonteerd. Ik heb daarom langere bouten gekocht om door de alu bumper in het chassis te kunnen draaien. De originele moeren, die in het chassis gelast zijn hebben fijn-metrisch draad en dus moesten de bouten dat ook hebben. Bovendien wilde ik extra sterk staal. Je wilt toch niet dat de bouten breken en het trekoog als een projectiel richting de vriendelijke persoon gaat, die uit de blubber te trekt.
Ook de zes carrosseriebouten die het vloerframe verbinden met het chassis zijn vervangen door sterkere. Voor de kenners 10.9








Verder, de grote vloermat bij de voorstoelen was aan de bestuurderskant volledig doorgesleten. Ik wil niet eens weten wat een nieuwe mat kost dus ben ik maar aan het repareren geslagen. Ik had nog wat van het traanplaatrubber wat ik eerder in de bergruimte van de dieseltank heb gebruikt (blog 11 in maart) Eerst wat lijmproeven gedaan (gewone bisontix ging het beste) en toen een stuk over de 'gatenkaas' geplakt. 










Ben vorige week naar Abentuer Allrad in Duitsland geweest, de grootste 4x4-reiswagenbeurs van Europa. Leuk om rond te kijken en ideeën op te doen. Veel Landcruisers met opbouw gezien. en deze poolse bouwer komt heel dicht bij mijn ontwerp. Camperdeur achter de voordeur (wel aan de andere kant) en zijwaarts klappend dak. 














2009 Zuid-Afrika


Nationaal Park bij Kaapstad


Valley of Desolation







Zelfgemaakt windscherm. Erg fijn bij bv camping aan zee.


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs




wf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten