woensdag 4 juni 2014








Een belangrijke stap gemaakt deze week. De wand aan de voorzijde zit er in. Deze is aan het verticale frame vastgezet en in tegenstelling tot de toekomstige andere wanden niet van sandwichpaneel maar van gewoon multiplex. Ik had verschillende redenen voor deze materiaalkeuze. De voorwand is qua vorm de lastigste om te maken, omdat hij aan de auto moet passen en met multiplex kan ik heel precies werken.
Het is een bewuste keuze om zo'n grote doorgang naar de voorcabine te hebben. Afgezien van het visuele ruimte-effect, kunnen de stoelen voor ook helemaal naar achteren klappen. Handig als je even een powernap wilt doen onderweg.



Door twee lagen van 15 mm multiplex op elkaar te lijmen, krijg ik niet alleen de verlangde 30 mm, maar ook geeft het de mogelijkheid om een hele sterke verbindingen te krijgen, zowel onderling als met het stalen frame. Ik zou ook een grote plaat van het dure sandwichpaneel hebben kunnen bestellen, waar dan weer een groot gat in gemaakt moest worden. Door een goed zaagplan te tekenen kon ik de wand uit 1 plaat multiplex halen. Door twee halve 'poorten' te verlijmen met een bovenplank en zijplanken, krijg je door de verspringende naden een hele sterke verbinding. 














Ook kon ik zo heel precies de vorm van het verticale stalen frame volgen. Met mijn net gekochte freesmachine ben ik in de twee halve poortdelen geulen gaan fresen, die over het verticale staalframe gingen passen. De bedoeling is zo met het hout het stalen frame zodanig te omvatten dat er maximaal oppervlak ontstaat om te de twee materialen aan elkaar te kitten.





Ik heb daarna eerst de twee halve poorten en de bovenplank met elkaar verbonden en toen dat geheel aan de auto gekit en geschroefd.


Daarna ook de zijplanken verlijmd met PU-tix bruislijm. Bij de pijl heb ik expres een naad van plm 2 mm gemaakt om deze als laatste vol kit te kunnen spuiten voor een optimale verbinding.


Hier ook nog een schematische voorstelling van de constructie. Je ziet dan ook de nog aan te brengen strook multiplex die een extra verbinding vormt met de carrosserie achter de voordeuren. Door de driehoek die dan ontstaat, wordt het geheel nog veel sterker. De tweede functie van het schuine wandstuk is een betere stroomlijn te krijgen. De derde functie is bescherming van het zijwaarts uitstekende camper deel. Zo blijft deze minder snel hangen achter bv een uitstekende tak. Liever een kras, dan een krak.

Klik op de afbeelding om deze groter te zien.

Als kit gebruik ik deze Polymax van Bison. Ik heb veel ervaring met deze oersterke kit.





Ik ben tevreden met het resultaat want de houten wand zit muurvast aan het frame en alles is recht, vlak en haaks.

Er zijn ook nog wat kleinere zaken gebeurd.

Er zat een watertank van 50 liter onder de cruiser, die aan de kokerbalkjes van de oude bodem hing. Die wilde ik graag weer terugplaatsen. Hij zat boven de cardanas, een plek die ik bij weinig andere 70-cruisers benut heb zien worden. De tank heb ik ooit van roestvrij staal op maat laten maken en ik had geen zin om de ophangogen ervan te veranderen. Dus moest er wat extra staal aan het nieuwe vloerframe gelast worden om de tank weer op dezelfde plek terug te kunnen zetten. Het voegt wel weer wat extra kilo's toe aan het gewicht maar hij hangt zeer stevig en dat is het belangrijkst.


Door slotbouten te gebruiken steekt er zo min mogelijk boven het frame uit.

Verder heb ik eindelijk een waterdichte (moet nog blijken) deksel op de bergruimte bij de dieseltank gemaakt. Stukje trespa met scharnieren en zelfgemaakte sluithandels. De deksel sluit op foamband met enige druk en dat zou voldoende moeten zijn om het meeste water buiten te houden bv bij een doorwading van een rivier. In de vloer komt er nog een tweede luik boven.




Voor de handels heb ik simpelweg 8mm draadeinden verbogen en voor de looks de bovenkant glad geslepen.













Tot slot nog even vooruit kijken. Met latten heb ik de toekomstige vorm van de camper uitgezet. Daarna een beetje gespeeld in Photoshop. Hoop te doen nog.
Ik heb het uitgerekend: de cruiser in originele vorm had ik achter de voorstoelen 4 m3 leefruimte. De nieuwe bouw gaat daar 8 m3 opleveren en met opengeklapt dak zelfs 10 m3 ! 








2008: Malawi Zambia en Zuid-Afrika

Olifanten bij het ontbijt op de camping aan de Luangwa rivier


Steile afdaling volgt.


Met de hand nagemaakt in Malawi.


Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs

2 opmerkingen:

  1. Thank you for sharing your buildup process of your camping conversation!

    I`m too jaelous about your skill, to do something like that by yourself!

    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Stefan,
    Thanks for the comment. I see you do blogs about 4x4 and travel. I read the article about one or two spare wheels. I agree. I'll take one on my next trip. I'll be back to read more. Cheers, Andre

    BeantwoordenVerwijderen