zaterdag 14 juni 2014








Ik had nog niet vermeld dat ik van idee veranderd ben wat betreft de uitvoering van het dak. Ik ga toch een volledig klapdak maken in plaats van de combinatie hefdak/klapdak zoals in het eerste blog. Dat heeft meerdere redenen. De naar buiten klappende keuken en de andere plek die deze daardoor heeft gekregen dan in het eerste ontwerp, betekent dat ik nu kies voor stahoogte over de gehele lengte. 

De deur en de keuken zitten in het nieuwe ontwerp aan dezelfde kant (links) en dat moet dus de hoge kant van het klapdak worden. Vanzelf kom je dan op een zijwaarts klappend dak. De scharnieren zitten nu aan de lange kant rechts en dat is steviger dan op een korte kant. Alvast weer een een "artist's impression".



Een klappend dak geeft echter totaal geen stabiliteit aan de camperbox en dat moet dus opgevangen worden. Ik kreeg het idee om een frame te maken van aluminium U-profiel dat ik, met de U op z'n kop, op de bovenkanten van de wanden bevestig, zodat er een stevig verband ontstaat, vooral omdat op elke hoek versterkingen worden gemaakt in de vorm van een driehoek. Beweging tussen de wanden door torsie moet op deze manier sterk verminderen, denk ik. De profielen zijn 40 x 40 mm en 4 mm dik. Binnenmaat is dan dus 32 mm en dan passen de sandwichplaten van 30 mm er mooi tussen met een millimetertje over voor de kit.

Schematische voorstelling van de wanden met het klapdak en aluminium frame in blauw.

Ik had bij Luttjeboer aluminium U-profielen besteld, maar dat was niet helemaal goed gegaan in eerste instantie. Toen alles er was konden we gelijk aan de slag. Ik vind het heel prettig dat ik bij Luttjeboer mee kan helpen in de werkplaats. Leuk en leerzaam. Het daadwerkelijk lassen van het alu-frame heb ik maar aan een van de jongens over gelaten. Over het resultaat ben ik wederom zeer tevreden. Het frame van 190 x 290 mee nemen naar huis was alleen mogelijk op het dak van mijn Transit bus.













Bo checkt het alu-frame in de tuin.

Detail van een hoek van het alu-frame. Onder- en bovenaanzicht. 

Thuis kon ik het frame al even op de voorste wand die al aan de cruiser zit, drukken. Nu was al goed te zien hoe groot de camper binnen wordt. In originele staat had ik 4 m3 ruimte achter de voorstoelen. Met het dak dicht zit de nieuwe uitvoering op 8 m3 en met het klapdak omhoog zelfs 10 m3. Twee tot tweeĆ«neenhalf keer zoveel dus en de netto bewegingsruimte nog meer dan dat. De hoofdreden waarvoor ik het allemaal doe.

Nu kon ik dan eindelijk ook mijn wandpanelen gaan bestellen en dat heb ik dan ook gelijk dezelfde dag gedaan bij Martijn van Camperpoint. Ook weer een mijlpaal in het hele proces. Ik heb lang zitten goochelen en tekenen met de maten, telkens weer een kleine verandering. Het is namelijk niet alleen de buitenmaten die moeten worden vastgesteld, er komen ook houtstroken in de panelen verwerkt voor extra stevigheid en bevestigingspunten voor bv schanieren. Over een dikke drie weken moeten ze klaar zijn. 

Hier een tekening van de linker zijwand met daarin het verwerkte hout. Daaronder zijn de zaaglijnen die ik zelf ga doen.  










Rood is de uiteindelijke buitenvorm, geel de deur, raam- en keukenluik.

Ondertussen ben ik bezig gegaan met de schuine verbindingsstukken die de voorkant vloeiender met de camper moeten verbinden, waardoor er meer stroomlijn ontstaat. Ik zal ze de stroomlijners noemen. Aan hun voorzijde moeten ze nauw de vorm van de cruiser gaan volgen. Met alle hoeken en schuine stukken van de bestaande carrosserie een hele klus. Het liefst werk ik dan met een 1-op-1 model van karton of board. Je komt dan sneller tot inzichten en verbeteringen. Daar kan zelfs een 3D-tekening niet aan tippen. Later volgt hierover meer.







Een probeersel in karton en hardboard.

Een ander onderdeel wat ik al aan het uitvogelen ben is de achterbumper. Bij Luttjeboer liggen reststukken van heel dikke U-profielen van aluminium. Die lijken mij, op hun kant liggend, heel geschikt als bumper. Met een dik stuk in de open zijkanten gelast, waar dan weer een "T" uitgeboord voor de hi-lift jack. Even wat plaatjes dan maar.

Close-up van de T om een hi-lift in te steken. 

Voor diegenen die niet weten wat een hi-lift is: het is een hoge staande krik die je ergens aan de buitenkant van de auto kan zetten om hem op te krikken. Veelzijdiger in te zetten dan een gewone krik die onder de auto moet. Het is wel beter voor de stabiliteit om een passend 'slot' te hebben waar je hem in kunt steken. En de hefschoen van de hi-lift heeft de vorm van een T.


De meeste cruisers die een opbouw gelijkend op de mijne hebben, hebben de camperdeur aan de achterkant die omhoog opent. Dat is niet wat ik wil. Ik zie daar eigenlijk alleen maar nadelen aan. Om te beginnen heeft het direct een nadelig gevolg voor de indeling van de camper. Je bent veroordeeld om een gangpad-indeling te maken. Ook zullen er omstandigheden zijn (bv file-geparkeerd) dat er weinig ruimte is om de grote klep te openen. Bij regen biedt het natuurlijk wat bescherming, maar dan alleen bij windkracht 0.




Ik wil de mijne per se aan de zijkant, direct achter de voordeur. Op die manier heb ik betere mogelijkheden voor een goede indeling van het interieur. Ook is de instap veel gemakkelijker, zo kan ik nu al constateren. Met een deur aan de achterkant is de neiging groot om ook aan de achterkant buiten te gaan zitten. Ik wil aan de zijkant van de auto zitten, met alles dichter bij de hand, meer bescherming als het waait en een grotere luifel om onder te zitten. Bovendien geeft het mij de mogelijkheid voor de uitklapkeuken zoals besproken in blog nr 7.








2009 Zuid-Afrika en Namibiƫ






Even pauze aan de Fish River Canyon.





De waanzinnig mooie Dead Vlei. In 1998 kon je hier nog de hele dag alleen rondlopen. Nu worden er busladingen toeristen afgezet.







Heerlijk vrij kamperen in Richtersveld Nationaal Park.



Veel meer foto's op www.imaginature.nl

Kort Afrika-filmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=xR3gXXp9QDs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten